تبلیغات
بابیت و بهائیت در ترازوی نقد - مطالب دی 1397

بهائیت از جمله جریان های مدعی معاصر است که شعارهای به ظاهر زیبای بسیاری مطرح می‌کند از جمله عدم مداخله در سیاست و تبعیت از حکومت. از جمله آثار بهائیان که به این موضوع پرداخته است، کتاب «گنجینه حدود و احکام» است که اشراق خاوری در باب هفتاد و پنجم آن با عنوان «در وجوب اطاعت حکومت و نهی از طبع کتاب بدون اجازه حکومت» چنین می‌نویسد:

۱. حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوح ...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A


نظرات()   
   
شنبه 29 دی 1397  10:11 ب.ظ
توسط: MAP

بر اساس آموزه‌های بهائیت، پیروان این جریان باید با دیگران معاشرت كنند. حسین‌علی نوری در این‌باره می‌نویسد: «لتعاشروا مع الادیان».(1) او در فرمان دیگری آورده است: «عاشروا مع الادیان بالرّوح و الرّیحان لیجدوا منکم عرف الرّحمن ایاکم ان تأخذکم حمیة الجاهلیة بین البریة کلّ بدء من اللّه و یعود الیه انّه لمبدء الخلق و مرجع العالمین.»(2) فیضی راه‌یابی به جمع غیر بهائیان را دلیل این معاشرت می‌داند: «با هر فرقه باید معاشرت کند و با آن‌ها مماشات نماید تا میان ناس نفوذ و رسوخی پیدا کند.»(3)...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A


نظرات()   
   
پنجشنبه 27 دی 1397  03:30 ب.ظ
توسط: MAP

در مسایل جهان شناسی و اعتقادی ظن و گمان اعتبار ندارد و تا مطلبی، برهانی نباشد، نباید آن را پذیرفت و تبعیت نیز فقط از انبیا رواست. اگر تقلید است، تقلید وحی است، و اگر تحقیق است، تحقیق عقل است: ﴿لمن كان له قلب أو ألقی السَّمع وهو شهیدٌ﴾.(1) در این آیه تنها تقلید وحی به رسمیت شناخته شده است. انسان یا اهل تعقّل است، و یا اهل تعبّد. عقل هم انسان را در بخشی از اصول و نیز در فروع دین مطیع انبیا می داند. عقل دربرابر وحی نیست، بلكه چراغی است كه انسان به وسیلهٴ آن وحی را می‏شناسد...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A


نظرات()   
   

رضاخان نه از خودش اختیاری داشت و نه در تصمیم گیری دارای استقلال فکری بود، رضاخان یک فرد عامی و بی سواد بود که با خشونت و دیکتاتوری سعی در پیشبرد اهداف خود داشت. در این مساله آن کسی که رضاخان را هدایت می کرد، انگلستان برای بیرون کشیدن لباس سنتی ایرانیان از تن آنها تلاش زیادی کردند که یکی از اقدامات آنها نیز همین متحد الشکل کردن لباس ها ...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A


نظرات()   
   
دوشنبه 17 دی 1397  06:15 ب.ظ
توسط: MAP

پیامبر باید مرد باشد و هیچ پیامبری از زنان نبوده است. زن به مقام نبوّت نمی‏رسد، گرچه به مقام ولایت كه پشتوانه نبوّت و رسالت است می‏رسد، چون نبوّت و رسالت كاری اجرایی و مستلزم تماس با مردم است، و در آن اموری مانند صلح و جنگ و آموزش احكام و پاسخ به سئوالات و امامت در جماعات مطرح است. پیامبر باید مرد باشد و این از مقام زن نمی‏كاهد، زیرا ممكن است زن به مقام ولایت برسد و نسبت به بسیاری از انبیا برتر باشد، چنانكه حضرت فاطمة (صلوات الله علیها) به آن مقام منیع دست یافت.

 ...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A



نظرات()   
   

در این مقاله به نوشتاری می‌پردازیم كه برگرفته از آثار حجت الاسلام محمد علی پرهیزگار (استاد و پژوهشگر حوزه فرق و مذاهب) درباره نقش تأویل و باطنی‌گری در آموزه‌های دینی اسماعیلیه است.

سران اسماعیلیه با دست‌اندازی به قرآن و حدیث، به اثبات عقاید خود پرداخته(1) و تأویل شریعت را واجب می‌دانستند، از این‌رو برای همه معارف دینی، ظاهر و باطنی می‌ساختند که می‌بایست به آن‌ها معتقد شد.(2)

اسماعیلیان باطن را روحِ دین می‌دانستند و همه‌جا بر ظاهر مقدم ...

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A



نظرات()   
   
آخرین پست ها