شنبه 27 اسفند 1390  07:12 ق.ظ
نوع مطلب: (بـهـائـیـت ،) توسط: MAP

همراهان گرامی سلام
به پاس یاری ها و همراهی های معنوی شما، پایگاه جامع شناخت بهائیت همزمان با نوروز 91 راه اندازی خواهد شد.
شما می توانید از نوروز 91 به آدرس WWW.BAHAIAT.NET  مراجعه فرموده و همچنان همراه ما باشید.
این پایگاه در فضایی آرام و علمی بر مبنای عقل و اندیشه، از شیخیه، بابیت و بهائیت سخن گفته و با اسناد و مدارک معتبر به بررسی و نقد آنها خواهد پرداخت.
شایان ذکر است در این پایگاه، از هر گونه انتقاد و پیشنهاد با آغوشی باز استقبال خواهیم کرد.
با سپاس
بابیت و بهائیت در ترازوی نقد


نظرات()   
   
جمعه 26 اسفند 1390  11:01 ق.ظ
نوع مطلب: (مــهـــدویــت ،) توسط: MAP

مسأله مهدویّت امام دوازدهم (عج) و ظهور آن حضرت در آخر الزّمان در کتاب «نهج البلاغه» از دو نظر قابل بررسی و دارای زمینه برای مطالعه و تحقیق است:

نخست از دیدگاه مَلاحِم و پیشگوئیهای امام که قسمتی (امثال روی کار آمدن بنی امیّه، حکومت حجّاج بن یوسف، سقوط بنی امیّه، افتادن زمام امور به دست بنی العبّاس، قیام زنج در بصره، فتنه مغول و...) در گذشته به وقوع پیوسته است و قسمت دیگر مربوط به آینده جهان است از قبیل ظهور مهدی (عج) و قیام جهانی آن بزرگوار که به خواست خدا در آینده به وقوع خواهد پیوست.

اکنون تنها به ذکر شماره خطبه هائی (شماره خطبه بر اساس نهج البلاغه چاپ «صبحی صالح» تنظیم شده است.) که حضرت در آن به مهدویّت اشاره فرموده اند اکتفاء می کنیم:خطبه 100- وَ خَلَّفَ فینا رَایَةَ الْحَقَّ... ؛

خطبه 138- یَعْطِفُ الْهَوی عَلَی الْهُدَی... ؛ خطبه 150-... یا قَوْمِ هَذا إبّانُ وُرودٍ کُلَّ مَوعُودٍ... ؛ خطبه 182- قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَة جُنّتَها... ؛ خطبه 187- ألا بِأبی وَأُمی هُمْ عِدّةٍ أسماؤهم فی ألسّماءِ مَعْرُوفةٌ... ؛ خطبه 195- إلْزَموا الارضَ، وَ اصْبِروا عَلَی الْبَلاءِ... ؛ حکمت 147- أللهمّ بَلی لا تََخْلوا الْأرضِ مِنْ قائِمٍ لِلّهِ بِحُجَّةٍ،... ؛ حکمت 259- لَتَعْطِفَنَّ الدُّنیا عَلَینا...


نظرات()   
   
سه شنبه 23 اسفند 1390  06:12 ق.ظ
نوع مطلب: (بـهـائـیـت ،) توسط: MAP

بزودی در سالگرد آغاز فعالیت این وبلاگ، پایگاه جامع بهائیت فعالیت خود را با دامنه همین وبلاگ، آغاز خواهد کرد.

با ما همراه باشید
WWW.BAHAIAT.NET


نظرات()   
   
سه شنبه 23 اسفند 1390  02:17 ق.ظ
نوع مطلب: (متـفـرقه ،) توسط: MAP


انسان مدرنی که در قرن 21 در حال زندگی است باید همه کارها و افکار و کردار او نیز مدرن باشد, هر چیزی را از روی عقل و منطق قبول کند, نه اینکه وقتی به او گفته میشود که چرا این کار زشت را انجام میدهی اینگونه پاسخ دهد که :

(وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ :و چون كار زشتى كنند، مى‏گویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خدا ما را بدان فرمان داده است.» بگو: «قطعاً خدا به كار زشت فرمان نمى‏دهد، آیا چیزى را كه نمى‏دانید به خدا نسبت مى‏دهید؟)(الأعراف :  28)

اینکه تنها دلیل و مدرک برای ما برای عمل به کاری, سنت های پدران  ما در گذشته های دور باشد, که شب چهارشنبه آخر سال جمع می شدند و پس از غروب آفتاب 7 تپه آتش درست می کردند و با پریدن از سر آن  و خواندن آواز, از آتش می خواستند که زردی غم و بیماری را از آنها دور کند , نمیتواند دلیل قانع کننده ای برای انجام آن کار در زمان ما نیز باشد, گذشته از اینکه آتش و حرارت مگر چه قدرتی دارد که بتواند بدی ها را از انسان دور کند و به انسان مهر و محبت هدیه بدهد .

این در حالی است که  وقتی در آیات الهی جستجو می کنیم در می یابیم  که در موارد متعددی قرآن کریم توصیه به برگزاری یک جشن چهارشنبه سوری مدرن کرده است ,منتهی نه به این معنایی که در ذهن همه هست که چوب و ... جمع کنیم و بعد با خطرات فروانی که برای خود و اطرافیان درست می کنیم مراسمی را برگزار کنیم .

قرآن کریم در نسخه های طلایی خود برای موفقیت افراد توصیه می کند که شما میتوانید  مراسم چهارشنبه سوری را هر روز برگزار کنید و هر روز نیز با شور و اشتیاق بیشتری داشته باشید  و هر گز از این کار خسته و درمانده نشوید, چرا که در سایه سار این مراسمات به اصطلاح چهارشنبه سوری ,جامعه ای نمونه و پاک و مدرن را برای خود به ارمغان می آورید و همه افراد از زندگی در این جامعه لذت می برند .

همانگونه که بیان شد چهارشنبه سوری که در میان ما مرسوم است با چهارشنبه سوری که قران به آن توصیه کرده است بسیار فرق دارد :

1)چهارشنبه سوری مرسوم خطرات زیادی در پی دارد اما چهارشنبه سوری قرآنی هیچ گونه خطری ندارد .


نظرات()       
دوشنبه 22 اسفند 1390  07:01 ق.ظ
نوع مطلب: (مــهـــدویــت ،) توسط: MAP

نخستین کسی که در اسلام مهدی موعود (عج) معرّفی شد، «محمّد بن حنفیّه» فرزند امیر المؤمنین علی علیه السّلام بود.

بعد از شهادت حضرت سیّد الشّهداء فرقه ای قائل شدند به این که، «محمّد بن حنفیّه»، حضرت قائم (عج) و وصیّ علی بن ابیطالب علیه السّلام است و اینکه هر کس با ایشان مخالفت کند، کافر و مشرک است، هممچنین معتقد بودند که بعد از کشته شدن امام حسین علیه السّلام او بود که مختار را والی عراقین، کوفه و بصره کرد و به دستور او خونخواهی حسین علیه السّلام و کشتن قاتل او و جستجوی آنها در هر کجا باشند انجام گرفت. این فرقه، «مختاریّه» نامیده و «کیسانیّه» خوانده شد.

عاقبت «محمّد بن حنفیّه» در محرّم سال 81 هجری در مدینه وفات یافت. پس از مرگ او اصحابش سه فرقه شدند و هر کدام ایده ای جداگانه داشتند: فرقه ای می گفتند که وی، مهدی موعود (عج) است و او نمرده و به زودی رجعت می کند. دسته ای دیگر قائل به الوهیّت او شده و اینکه وی زنده و در کوه رضوی مقیم است. فرقه ای دیگر قائل به مرگ او شد و پسرش «ابو هاشم بن محمّد» را مهدی موعود می دانند و با او بیعت کردند که این فرقه از شیعه را «هاشمیّه» نامیده اند.


نظرات()   
   
دوشنبه 15 اسفند 1390  12:49 ب.ظ
نوع مطلب: (بـهـائـیـت ،) توسط: MAP

یکی از همراهانمان در ذیل بحث «دلیل عقلی بر خاتمیت» گفته اند:
سلام
سوال اینجاست که چه اشکالی دارد منکر پیامبر شد و یا اینکه قائل به این شد نبوت همچنان ادامه دارد تا انسان هست رابطه با خداوند هم همچنان باقی است و قران یا تحریف شده و یا اینکه اساسا اشتباه هست
مرسی از وقتی که میگذاری.

در پاسخ این همراه گرامی گفته ایم:


نظرات()       

دوستان و همراهان گرامی
سلام
به خاطر برخی دلایل، وقفه ای چند روزه در بروز شدن این وبلاگ پیش خواهد آمد.
ان شاء الله از شنبه 20 اسفند دوباره در خدمت بهائی پژوهان خواهیم بود.
خدا قوت
بابیت و بهائیت در ترازوی نقد


نظرات()   
   
شنبه 13 اسفند 1390  01:40 ق.ظ
نوع مطلب: (بـهـائـیـت ،) توسط: MAP

رد خاتمیت پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و اله و سلم) به معنای رد نبوت رسول و معجزه او یعنی قرآن است.
لازمه هر دو، انکار رسالت وی است؛ زیرا نپذیرفتن خاتمیت پیامبر به معنای نپذیرفتن آیه ای از قرآن است که پیامبر اسلام صل الله علیه و آله وسلم را خاتم انبیا معرفی کرده است.
نپذیرفتن این آیه یا به این دلیل است که قرآن را به عنوان معجزه جاودان پیامبر انکار کرده ایم یا به این دلیل است که پیامبر در نقل کلام الاهی صادق نیست و دروغگوست و دروغگویی پیامبر به معنای انکار نبوت اوست.


نظرات()   
   
جمعه 12 اسفند 1390  01:49 ق.ظ
نوع مطلب: (بـهـائـیـت ،) توسط: MAP

۵ ایّام هاء ۱۶۸
۱۱ اسفند ۱۳۹۰
ماه صیام بهائیت
فرا رسید
ما چند سئوال کوتاه داریم:
چرا بهائیت روزه را در کمال آسانی و در ماه سرما که هیچ فشاری به بدن نمی آید قرار داده است؟
تنها گرسنگی و تشنگی انسان را به خدا نزدیک می کند؟
اصلا روزه بهائیت چه ویژگی ای دارد؟
آیا این تقلید از اسلام نیز که بهائیان همه احکام اسلام را با کمی تغییر به نام خود سند زده اند؟
البته شایان ذکر است که بهائیان چند بند از قوانین روزه اسلامی را جا انداخته اند؟
1. احکام مبطلات روزه و قضای آن مانند ممنوعیت رابطه جنسی به هنگام روزه و ...
2. توجه به معنویات و آن چه سبب خود سازی
3. توبه از گناهان در این ماه
4. احسان به دیگران و خیرات
5. مسافر و مریض و ... هم معافند یعنی هر کس به بهانه سفر تفریحی و ... می تواند از مسافرت فرار کند.
6. و ...
البته بسیاری از این موارد مصلحتی به همراه داشته است که شاید یکی از آنها همان جذب حداکثر و دفع حداقلی بوده است.
 


نظرات()   
   
پنجشنبه 11 اسفند 1390  06:44 ق.ظ
نوع مطلب: (مــهـــدویــت ،) توسط: MAP

در روایات به وفور نامی از یک گروه 313 نفری به میان آمده است که این افراد از نژاد «عجم» هستند و برخی از آنها بدون وعده ی قبلی در مکّه به حضور امام قائم (عج) شرفیاب می گردند. در قرآن کریم، این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران نمونه ی حضرت مهدی (عج) یک آیه ی بسیار امید بخش و سازنده وجود دارد.

در سوره ی مائده آیه ی 54 خداوند به طور مستقیم، مؤمنان را در مورد خطاب قرار داده و می فرماید: «ای مؤمنان هر کس از شما مرتّد شده و از اسلام بیرون رفت، خداوند در آینده جمعیّتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند: 1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند. 2- در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند. 3- در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند. 4- به طور پی گیری در راه خدا جهاد و تلاش می کنند. 5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند. این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.»

در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده، از جمله اینکه: این آیه در مورد یاوران حضرت قائم (عج) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت عدل امام منتظر (عج) و بر قراری عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند. همچنین در وصف اصحاب قائم (عج) به واژه هایی مانند اوتاد، عصائب، ابدال، اعاجم، رفقاء و نجباء بر می خوریم، که با توجّه به معانی این عناوین با ویژگیهای اصحاب صاحب العصر (عج) نیز آشناتر می شویم.


نظرات()   
   
  • تعداد کل صفحات :3  
  • 1  
  • 2  
  • 3  
آخرین پست ها