تبلیغات
بابیت و بهائیت در ترازوی نقد - گذری بر بهائیت
1- چگونگی پیدایش
بهائیت فرقه‌ای است كه میرزا حسین علی نوری موسس آن بوده است. او فرزند میرزا عباس نوری است و در سال 1233 هـ..ق در تهران متولد شد. وی بعد از تحصیلات مقدماتی همچون پدرش كه در دستگاه «امام وردی میرزا» از قاجاریه سمت منشی‌گری داشت، به خدمت دیوان درآمد و چون شوهر خواهرش هم منشی كنسول روس بود، با ساز و كارهای ایجاد ارتباط با سفارت‌خانه‌ها هم آشنایی پیدا كرد. (1)

گذری بر تاریخ و عقاید فرقه ضاله بهائیت (مهدویت، بررسی و نقد شیخیه و بابیت و بهائیت)

با ظهور و غوغای «علی محمد باب»، او و برادر ناتنی‌اش، یحیی صبح ازل، و تنی چند از خاندانش به باب پیوستند و آن گاه كه باب به دستور میرزا تقی‌خان امیركبیر –رحمه الله- در تبریز اعدام شد، یحیی صبح ازل كه 13 سال از برادرش كوچك‌تر بود به جانشینی باب برگزیده شد. البته میرزا حسین علی هم طبق مصالحی تسلیم وی شد، اما پس از مدتی از اطاعتش سرپیچی نمود.(2) وی نخست ادعای مهدویت كرد و مدعی شد كه او همان كسی است كه باب وعده ظهورش را داده است.(3) حسین علی با گذشت زمان بر ادعاهایش می‌افزود، از ادعای «رجعت حسینی» و «رجعت مسیحی» گرفته تا ادعای «رسالت و شارعیت» و در نهایت، ادعای «حلول خدا در او» با تجسد و تجسم خداوند، و دعوای «انا الهیكل الاعلی»، كه در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

بعد از گذشت چند سالی بین دو برادر رقابت بر سر رهبری بر "بابی‌ها" به اوج خود رسید و از این روی دولت عثمانی آن‌ها را به دادگاه كشانید. دادگاه دستور داد كه هر یك از برادران با گروه پیرو خود به نقطه‌ای كه دور از هم باشد، فرستاده شوند و «یحیی صبح ازل» به همراه یارانش به قبرس و حسین علی و پیروانش در عكا كه در فلسطین اشغالی است، اسكان داده شدند.

میرزا حسین علی در عكا به زندگی خود ادامه داد و در سال 1310 هـ.ق در اثر مریضی از دنیا رفت و در همان جا به خاك سپرده شد، بعدها پسرش «عباس افندی» كه «عبدالبهاء» لقب گرفت، برای ترویج بهائیت كوشش‌های فراوانی نمود و در سال 1911 م، به اروپا مسافرت نمود و توانست روابط ویژه‌ای با انگلستان و آمریكا برقرار نماید.

بعد از سقوط عثمانی در جنگ جهانی اول، عبدالبهاء كه در حیفا زندگی می‌كرد، مورد حمایت انگلستان قرار گرفت و به خاطر خدمات شایانش، بالاترین نشان خدمت‌گذاری به انگلستان را بعد از جنگ دریافت كرد.(4) او خود در نوشته‌هایش سایه امپراطور اعظم انگلستان جورج پنجم را بر سر اقلیم عربی فلسطین مستدام می‌طلبد.(5)

در سال 1921 م، شوقی افندی، نوه دختری عبدالبهاء پس از مرگ وی، زعامت و رهبری بهائیان را بر عهده گرفت. او بعد از تشكیل دولت اسراییل با رییس آن، دیدار كرد و مراتب دوستی بهائیان را نسبت به كشور اسرائیل و آمال و ادعیه آنان را برای ترقی و سعادت اسراییل اظهار داشت.(6) همچنین در پیام نوروزی خود به بهائیان در سال 1329 هـ.ق تحقق دولت اسرائیل را مصداق وعده الهی دانست.

بعد از مرگ شوقی افندی در سال 1957 م، در ظاهر یك گروه 9 نفری، موسوم به بیت العدل، كه مركز آن در حیفای فلسطین اشغالی است، مسوولیت اداره بهاییان را بر عهده گرفته است.(7)

2- خاستگاه اعتقادی
چنان كه روشن شد بهائیت زاییده بابیت بود؛ اما این كه بابیت از چه فرقه‌ای نشات گرفته است، باید گفت بابیت زاییده كشفیه و كشفیه زاییده شیخیه بوده است. موسس شیخیه شیخ «احمد احسائی» بوده و به جهت اعتقاداتش در غلو درباره ائمه اطهار (ع)، مورد تكفیر علما قرار گرفت.(8) او به سال 1241 هـ.ق در سن حدود هشتاد سالگی از دنیا رفت و بعد از او سید كاظم رشتی به ترویج افكارش پرداخت، و فرقه‌ی "كشفیه" را تاسیس نمود. سید كاظم رشتی در سال 1212 هـ.ق متولد شد و در سال 1259 هـ.ق از دنیا رفت و به مدت 20 سال در میان پیروان خود، به عنوان ركن رابع محسوب می‌شد و معتقد بود كه حضرت مهدی (عج) وی را به عنوان مبلغ در میان مردم می‌فرستد كه مردم را آماده كند و بر اساس همین اعتقاد بود كه یكی از شاگردان بارزش به نام «علی محمد باب» مدعی شد، من «باب امام زمان» هستم. البته بعدها به این مقدار هم اكتفا نكرد و ادعا نمود كه او همان «مهدی موعود» است. (9)

او بهشت، دوزخ، صراط، میزان و ساعت در قرآن را تاویل می‌نماید و در تبیین اصل رجعت، مقام امامت و ظهور و تجسد خداوند در اولیای خود سخنانی دارد كه تركیبی از تعبیرات غلاة و قرامطه و شیخیه است.(10) او بعضی از مناسك، مانند نماز، روزه و قبله را تغییر داد. از احكام اوست كه:

• اگر كسی از بابی‌ها زنش حامله نشد، حلال است كه برای حامله شدن زن خود، از یكی از برادران بابی كمك و یاری بگیرد و نه از غیر بابی.(11)

• استمناء مباح می‌باشد.(12)

3- تفاوت عقاید بهائیت با عقاید ادیان آسمانی
پیش از بیان تفاوت عقاید بهائیت با ادیان توحیدی لازم است، در مورد اصول مشترك و مورد اتفاق ادیان توحیدی و آسمانی مطالبی بیان گردد، تا ویژگی‌های ادیان الهی با ادیان ساختگی مانند بهائیت بهتر روشن شود.

ادیان توحیدی كه همان ادیان آسمانی و حقیقی هستند، دارای سه اصل كلی و مشترك می‌باشند: اعتقاد به خدای یگانه، اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فرد انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش و كیفر اعمالی كه در این جهان انجام داده است و نیز اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر بسوی كمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت.

بنابراین توحید و نبوت و معاد، اساس و ركن ادیان آسمانی را تشكیل داده و از ویژگی‌های آن‌ها به حساب می‌آید. البته ممكن است بر اثر اعمال سلیقه‌ها و اغراض فردی و گروهی، تحریفاتی در برخی ادیان توحیدی به وجود آمده باشد. مانند اعتقاد به تثلیث مسیحی كه با توحید در تضاد است، هر چند مسیحیان در صدد توجیه آن برآمده‌اند.(13)

از آنجایی كه فرقه بهائیت هیچ نوع نشان و علامت آسمانی و الهی ندارد، بلكه بر اثر خواست‌های نفسانی و شیطانی عده‌ای شكل گرفته،(14) عقاید و باورهای آن‌ها نیز با اصول ادیان الهی در تضاد و تناقض می‌باشد كه در ادامه به آن اشاره می‌شود:

3-1- توحید

توحید كه از اصول بنیادی و اساسی اسلام و ادیان توحیدی می‌باشد، نه تنها در آیین بهائیت مورد اشاره و تاكید قرار نگرفته بلكه رهبر و بنیانگذار این فرقه میرزا حسینعلی ادعای الوهیت نموده و به شرك گرفتار آمده است. او به صراحت در كتاب مبین، صفحه 293 می‌گوید: «ای خدای كه برای خود آفریده‌ای، مسلمانان نگذاشتند كه این خدا نظری به دوستان خود كه بهائیان باشند، بیاندازد.» و در كتاب اقدس، صفحه 77 می‌گوید: «گوش فرا دهید ای جماعت بهائیان كه خدای شما از زندان بزرگ پیام می‌دهد كه نیست خدائی جز من توانا و متكبر و خودپسند» و همچنین در كتاب مبین، صفحه 289 خطاب به ارامنه می‌گوید: «ای جماعت عیسویان! آن خدائی را كه شما او را خدای پدر می‌خوانید آمده است، با مجد اعظم در بین امم، پس متوجه او باشید.» نیز می‌گوید: «گوش دار كه از مصدر بالا بر زمین محنت و ابتلا این وحی نازل شد كه نیست خدایی مگر من تنها كه در زندان به دست بندگان ظالم خود گرفتارم.»(15)

بنابراین بهائیت با اصلی‌ترین اصول ادیان الهی كه توحید می‌باشد، مخالف است و بندگان خدا را برخلاف دعوت تمام انبیاء الهی به اطاعت و خشوع از خودشان یعنی میرزا علی محمد باب و حسینعلی بهاء دعوت می‌كند. حسینعلی بهاء می‌گوید: «به تحقیق ظاهر شده است محبوب عالمین و مقصود عارفین و معبود اهل آسمان‌ها و زمین و محل سجده و سجود اولین و آخرین.»(16)

3-2- معاد

معاد كه یكی از اصول مسلم ادیان توحیدی بوده و بر آن تاكید شده است، از نگاه میرزا علی محمد باب موهوم و دروغ پنداشته شده(17) و از دیدگاه حسینعلی بهاء واقع شده است و در كتاب لوح اقدس می‌گوید: «به تحقیق قیامت برپا شد و اسرافیل هم در صور دمید و منادی هم ندا داد. و زمین هم به ظهور من متزلزل شد و كوه‌ها هم به ظهور من مانند پنبه زده شد و آسمان‌ها به هم پیچیده شد و بهشت هم در طرف راست قرار داده شد و آتش هم به اشتغال درآمد و باز هم انكار می‌كنید.» بعد می‌گوید: «ای جماعت بهائیان گوارا باد شما را این بهشت كه بقاء جمال من است.» و همچنین در جای دیگر می‌گوید: «بگو به مردم كه قیامت برپا شد و گذشت قیامت تمام شد قیامت و صاحب قیامت كه من باشم آمد و زلزله زمین تمام شد و اگر كسی بگوید كه بهشت كو و كجاست آتش دوزخ، پس ای جماعت بهائیان جواب مردم را بگویید كه قیامت عبارت از ظهور میرزا حسینعلی است و بهشت دیدن روی میرزا حسینعلی است، آتش دوزخ همان جان توست. در صورتی كه ایمان به حسینعلی نیاورده باشی.»(18)

از آنچه گذشت به خوبی استفاده می‌شود كه مفهوم قیامت از دیدگاه آن‌ها با مفهوم قیامت از دیدگاه ادیان آسمانی كاملا متفاوت است، قیامت از نظر آن‌ها در همین دنیا واقع شده و اتفاق افتاده است! و قیامت بعد از مرگ را قبول ندارند.

آنچه در یك جمع‌بندی می‌توان گفت این است كه حسینعلی بهاء در مجموع گفتارش توحید، معاد و نبوت را كاملا انكار نموده است.

ناگفته پیدا است که چنین مذهبی علاوه بر به دوش کشیدن ننگ وابستگی به استعمار و بیگانگان، هیچ اشتراکی با مسلمانان ندارد و علت مخالفت مسلمانان با آنان همین انحرافات فکری و اعتقادی است. بنابراین آئین بهائیت هیچ نوع مشابهتی با ادیان توحیدی ندارد و ساخته و پرداخته دشمنان اسلام خصوصا روسیه می‌باشد كه به قصد ضربه زدن به اسلام به وجود آمده است.

منابع زیر جهت مطالعه بیشتر معرفی می‌شوند:

1- بهائیت در ایران،‌ دكتر سید سعید زاهد زاهدی
2- انشعاب در بهائیت، اسماعیل رائین
3- محاكمه باب و بهاء، آیت‌الله علامه سیدحسن مصطفوی تبریزی –رحمه الله-
4- خاطرات سیاسی جاسوس روسی كینیاز دالگوركی در ایران، كینیاز دالگوركی

4- نجاست بهائیت
شایان ذكر است كه قریب به اتفاق فقها، تعداد نجاسات را یازده(19) و برخی دوازده مورد(20) اعلام كرده‌اند. از جمله آن‌ها كه همه بالاتفاق ذكر كرده‌اند نجاست كافر(21) است. كافر یعنی كسیكه منكر خدا باشد و یا برای خداوند متعال شریك قائل باشد و یا این كه پیغمبری حضرت محمد بن (ص) را قبول نداشته باشد و نیز به كسی كافر می‌گویند كه ضروری دین یعنی چیزی مثل نماز و روزه را كه همه مسلمانان جزو دین اسلام می‌دانند، منكر شود.(22) فقها در این زمینه به آیه شریفه «اِنَّمَا الْمُشْرِكونَ نَجِسٌ»(23) و روایات متعدد از جمله این روایت كه از امام صادق (ع) نقل شده است «مَنْ نَصَبَ دینًا غَیْرَ دینِ الْمُؤْمِنین فَهُوَ مُشْرِكٌ»(24) استناد می‌كنند. و از فروعاتی كه برای این مساله ذكر كرده‌اند این است كه تمام بدن كافر حتی مو و ناخن و رطوبت‌های او نجس است.(25) با توجه به آن چه در مورد بهائیت ذكر شد، آن‌ها تقریبا تمامی مواردی را كه حتی اگر یكی از آن‌ها در فردی به ثبوت برسد، كافر شمرده می‌شود، یك‌جا دارند و بنابراین كافر و نجس هستند.

5- رویكرد سیاسی
از مطالب گذشته اجمالا با رویكرد سیاسی عباس افندی و شوقی افندی، آشنا شدیم و آن‌چه در این جا لازم است بدان اشاره كنیم، این است كه چنین رویكردی اختصاص به این دو شخص نداشته، بلكه ریشه در موضعگیری سیاسی موسس این فرقه دارد. اما برای آشنایی بیشتر با چهره كریه بهائیت جنایات این فرقه را علیه اسلام و كشور ایران با حمایت از رژیم پهلوی بیان می‌كنیم. بر اساس اسناد به جا مانده از دوران رژیم پهلوی، اطلاعات بسیار ارزشمندی از فعالیت‌های خیانت‌آمیز سران این فرقه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.(26) ضمن این كه خاطرات روشنگرانه عده‌ای از مطلعان، نظیر مرحومان فضل‌الله مهتدی معروف به صبحی، عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، حسن نیكو و دیگران، كه سال‌ها از نویسندگان و مبلغان زبده بهائیت بوده و سپس تائب شده و به دامان اسلام برگشته‌اند، می‌تواند خلاهای پژوهشی اسناد را جبران نماید.

یكی از خباثت‌های این فرقه حمایت آن‌ها از كشتارهای فجیع مردم توسط رژیم پهلوی است. پنج روز پس از سركوب قیام خونین پانزده خرداد نیز محفل ملی بهائیان تهران نامه تشویق‌آمیزی به تیمسار سرتیپ پرویز خسروانی، فرمانده ژاندارمری ناحیه مركز در زمان كشتار پانزده خرداد، نوشت و طی آن، قیام حق‌طلبانه ملت مسلمان به رهبری مراجع معظم تقلید و در رأس آنان امام خمینی را «تجاوز اراذل و اوباش و رجاله» و «سوء عمل جهلای معروف به علم»! نامید و ضمن «تقدیر»! از «زحمات و خدمات و سرعت عمل تیمسار» نوشت: «تاریخ امر بهائی آن جناب را در ردیف همان چهره‌های درخشان و نگهبان مدنیت عالم انسانی ثبت و ضبط خواهد نمود»!(27)

رویكرد دیگر وابستگی به استعمار است. از اسناد و گزارش‌های موجود در مركز اسناد انقلاب اسلامی چنین روشن می‌شود كه جسارت و جرات بهائیان در سطح جامعه و مجامع دانشگاهی افزایش می‌یافت، تا جایی كه به وابستگی خود به بیگانگان افتخار می‌كردند و از بیان علنی این امر ابایی نداشتند. در گزارشی از سال 1356 آمده است: «طبق اطلاع، اخیرا شخصی به نام شهرام عیسی‌خانی، دانشجوی سال اول ریاضی دانشكده علوم دانشگاه آذرآبادگان، در كلاس درس، سایر دانشجویان را به قبول مسلك بهائیت تشویق و چنین اظهار می‌دارد كه دولت شوروی و انگلیس مخفیانه به بهائیان پول می‌دهند تا كمیته بهائیان را تقویت كنند. ما نیز افراد بهائی، به‌ویژه اشخاصی را كه به این مسلك بپیوندند از نظر تأمین مسكن و كمك‌هزینه زندگی حمایت و كمك می‌كنیم.»(28) در زیر یكی از سندهای مربوط به این مساله را بیان می‌كنیم. در این سند با اطلاع رژیم، بهائیان جلسه‌ای تشكیل می‌دهند و در این جلسه ضمن توهین به امام علی (ع) و امام حسین (ع) عنوان می‌شود كه بهائیان بی‌حجابی را در كشور ترویج می‌دهند. همچنین اظهار می‌شود كه بهائیان با بمب اتم و با همكاری اسرائیل مسلمانان را از بین خواهند برد.

طبقه‌بندی حفاظتی: خیلی محرمانه
گزارش خبر
صفحه یك از یك
صفحه شماره یك از چهار
1ـ به: 321
2ـ از: 7 هـ(29)
3ـ شماره گزارش: 7596/ هـ
4ـ تاریخ گزارش: 18/2/50
منبع: 1699
تاریخ وقوع: 11/2/50
تاریخ رسیدن خبر به منبع: 11/2/50
تاریخ رسیدن خبر به رهبر عملیات محل: 12/2/50
موضوع: بهائیان

جلسه‌ای با شركت نُه نفر از بهائیان ناحیه 15 شیراز در منزل آقای فرهنگ آزادگان و زیر نظر آقای لقمانی تشكیل شد. بعد از قرائت‌نامه، آقای ولی‌الله لقمانی در مورد ادیان جهان و آمار آن‌ها و شهدای [!] بهائیت سخن گفت. وی اضافه كرد آقایان بهائیان بهتر است بیشتر مطالعه نمایند و از روی حقیقت قضاوت كنند تا بفهمند معنی بهائیت كه امروز آزادی بیشتری دارند، یعنی چه؟

در زمان قدیم، احبّاء نمی‌توانستند بگویند ما بهائی هستیم و نمی‌توانستند تبلیغ كنند. اگر هم مبارزه‌ای می‌نمودند، فوراً آن‌ها را می‌كشتند، لیكن اكنون آن تعصب‌ها كنار گذاشته شده است. اكنون از امریكا و لندن صریحا دستور داریم در این مملكت مد لباس و یا ساختمان‌ها و بی‌حجابی را رونق دهیم كه مسلمانان نقاب از صورت خود بردارند. به طوری كه من مطالبی در منزل آقای معتمد قرائت كردم و تمام دختران و پسران بهائی خوشحال شدند. در ایران و كشورهای مسلمان دیگر هرچه بتوانید با پیروی از مد و تبلیغات، ملت اسلام را رنج دهید تا آن‌ها نگویند [امام] حسین [ع‌] فاتح دنیا بوده و [امام] علی [ع‌] غالب دنیا. اتم در قرن اتم به دست بهائیان درست می‌شود، اسلحه و مهمات به دست نوجوانان ما در اسرائیل ساخته می‌شود. این مسلمانان آخر به دست بهائیان از بین می‌روند و دنیای حضرت بهاء‌الله رونق می‌گیرد.

نظریه یكشنبه(30): اظهارات شنبه(31) مورد تایید است. دریانی.
نظریه چهارشنبه(32): صحت اظهارات شنبه مورد تایید است.
نظریه 7/ هـ ــ نظریه چهارشنبه مورد تایید است. م
بایگانی شود.(33)

پی نوشت
(1) ر.ك: یحیی نوری، خاتمیت پیامبر اسلام، صص 62-63
(2) ر.ك: دانشنامه جهان اسلام، ج 4، ص 734، مقاله محمود صدری
(3) همان، ص 743: از جمله تعلیمات باب كه مورد سوء استفاده میرزا حسین علی قرار گرفت، بشارت به ظهور موعودی بود با عنوان «من یظهره الله» یعنی كسی كه خدا او را آشكار خواهد نمود.
(4) شوقی افندی، قرن بدیع، ج 3، ص 299
(5) مكاتیب، ج 3، ص 347
(6) مجله اخبار امری، تیرماه 1333
(7) ر.ك: دانشنامه جهان اسلام، ج 4، صص 733-744؛ خاتمیت پیامبر اسلام (ص)، صص 62-69
(8) خاتمیت پیامبر اسلام، ص 41: مرحوم صاحب جواهر، شریف العلمای مازندرانی و ... از جمله علمایی بودند كه به تكفیر او رای دادند؛ موسسه شمس‌الشموس، عطش، ص 332: عارف بی‌بدیل آیت‌الله سید علی آقا قاضی نیز وی را تكفیر كرد.
(9) ر.ك: مجله انتظار، شماره اول، سال 1380، مقاله جعفر خوشنویس، صص 240-250؛ علی ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب كلامی، صص 336-342؛ برای آشنایی بیشتر با فرقه شیخیه رجوع كنید به فرزند شیخ احمد، حیات شیخ احمد احسائی؛ زرندی، تاریخ نبیل؛ محمد بن سید صالح قزوینی موسوی، رد شیخیه؛ محمد كاظم خالصی؛ اسرار پیدایش شیخیه و بابیه و بهائیه؛ الف حكیم ‌هاشمی، كشف المراد (بررسی عقاید شیخیه)
(10) خاتمیت پیامبر اسلام، ص 58
(11) بیان، باب خامس عشر از واحد هشتم
(12) بیان، باب عاشر از واحد هشتم
(13) مصباح، محمد تقی، آموزش اصول عقاید، مركز چاپ و نشر سازمان تبلیغات، یازدهم، 1373، قم، ج 1 ص 32.
(14) به كتاب «خاطرات سیاسی جاسوس روسی كینیاز دالگوركی در ایران» نوشته خود دالگوركی مراجعه شود. این كتاب توسط انتشارات صبوری چاپ شده است.
(15) خندق آبادی،‌ جامعه جعفریه، كتابفروشی و چاپخانه پامنار، 1335، ص 28.
(16) همان، ص 36.
(17) همان
(18) همان
(19) امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، نجاسات، ص 114، مساله 1
(20) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 26، مساله 84
(21) محقق حلی، شرایع الاسلام، ج 1، كتاب الطهاره، ص 53
(22) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 30، مساله 107
(23) قرآن كریم، سوره توبه، آیه ‌28
(24) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 1، كتاب الطهاره، ابواب مقدمه عبادت، باب 2، ح 3، ص 30
(25) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 31، مساله 108
(26) رك: آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت
(27) سیدحمید روحانی، نهضت امام‌خمینی، ج 1، ص 1516، سند شماره 266
(28) آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت آذربایجان، سند شماره 1030-21-55 به تاریخ 7/3/1356
(29) منظور از «7 هـ» ساواك استان فارس است.
(30) منظور از «یكشنبه» رئیس اداره كل ساواك است
(31) منظور از «شنبه» منبع نفوذی ساواك است.
(32) منظور از «چهارشنبه»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت منطقه است.
(33) آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت تهران
تمامى حقوق متعلق به مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج) مى باشد.
منبع: جوانان فردا
آخرین پست ها